Kylans fördelar

En sak vill jag förtydliga direkt. Jag avskyr att frysa. MEN! Det finns faktiskt fördelar med extrem kyla, som typ i dag när termometern visar på -16 grader. En fördel jag precis dragit nytta av.

Jag ska ju till Stockholm och träffa dottern nu under dagen. Samtidigt var jag lite stressad över att inte ha handlat nyårsmaten och allt som hör därtill. Satt vid köksbordet på morgonkvisten och klurade på hur jag skulle lösa det hela. Då slog det mig! Är det så här kallt ute så är det ju fullt befogat att klä ut sig till michelin-gubbe och lämna hemmets lugna vrå.
Så jag gjorde något jag aldrig skulle göra annars. Oduschad, osminkad och klädd i morgontimmens myskläder (snudd på pyjamas), drog jag på mig täckbyxor, dunjacka, vantar och klämde ner ryssmössan långt över öronen och vips så syntes inte mitt morgonförvirrade tillstånd! Helt legalt kunde jag redan strax efter klockan åtta spatsera in i den lokala ica-butiken och storhandla allt inför nyårskvällen. Att jag i princip var ensam i affären, bortsett från butikspersonalen, gjorde ju inte saken sämre.

Jag kan lugnt påstå att jag var oerhört nöjd när jag rattade bilen hemåt en stund senare. Och jag körde oerhört försiktigt på den isiga vägbanan, snudd på som en körkortslös pensionär. Mardrömmen vore ju om jag körde av vägen och tvingades till sjukhus. Alltså, det var inte vilka skador jag skulle kunna få som kändes som det värsta scenariot - utan vad vårdpersonalen skulle finna när de skalat av mig min michelin-utstyrsel och hittade en rufsig, oduschad pyjamasklädd tvåbarnsmor...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback