Plikten framförallt

Med handen på hjärtat kan jag väl erkänna att jag aldrig trodde det var aktuellt. Men maken försökte ändå övertala sonen att lumpen inte är så dumt.
- Man får träffa massor av olika människor, det finns garanterat någon som har samma intressen som du och man får vänner för livet, förklarade maken.

Sonen rynkade på näsan.
Jag skakade på huvudet. Så var det kanske förr när man gjorde lumpen. Men i dag är det i princip bara de som verkligen vill göra militärtjänstgöring som får göra den, och då lär ju det breda spektrat av olika människotyper ha krympt väsentligt. Troligare är det ju då att det blir en ganska stereotyp samling av krigare som gör lumpen. Det insåg nog också sonen när han satte sig vid datorn för att göra lämplighetsundersökningen inför eventuell mönstring.

Jag har ingen aning om vad sonen uppgav för intressen och hälsouppgifter. Men nu har beskedet från Pliktverket kommit med posten.
"Vi har jämfört dina uppgifter med uppgifterna som andra killar har lämnat och beslutat att du inte ska mönstra"
Beslutet kan inte överklagas. Punkt.

Jaha. Så var det med det. Nu kan sonen i lugn och ro fortsätta strida i det enda krig han tycker är roligt - vid datorn i World of Warcraft.


Kommentarer
Postat av: carina

visst känns det skönt att få se ett sådant besked.

2009-11-29 @ 11:21:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback