Väskbryderi

Jag har länge velat ha en vit resväska. Opraktiskt? Eeeeeh.... Ja!!! Oavsett om det är slaskig otäck vinter, ösregnande höst eller torr sandig sommar så lär den ju inte vara vit mer än en resa. Men en kabinväska i vitt är en annan femma. Den borde hålla färgen lite bättre. Kruxet är att det inte finns särskilt många vita kabinväskor att tillgå. I alla fall inte som överensstämmer med min övriga kravspecifikation på en resväska. Så till slut har jag nu (nästan) gett upp hoppet om att finna den ultimata resvännen på hjul.

Istället har jag under en tid gått och fingrat på en Samsoniteväska. DEN uppfyller mina krav, men färgerna är ju så tråkiga så man kan ruttna ihop för mindre. Svart, röd eller marinblå. Nämen tjena, hur fräscht är det? Att just den här Samsoniteväskan i kabinstorlek är ansenligt mycket dyrare än många andra har jag försökt släta över med ursäkten att jag flyger och flänger så mycket nu förtiden att den måste hålla. Ändå har jag inte haft samvete att köpa den... Så under tiden har jag lånat dotterns väska när jag ska iväg på tripper med övernattning.

I går fick jag dock veta att våra kommande resor krockar och tydligen har hon då första tjing på sin väska. Nåja. Det fick mig ju iallafall att ta ett beslut. Samsoniteväskan skulle införskaffas a la pronto. Trist färg till trots.
Sen kom elräkningen... När jag öppnade kuvertet satt jag först bara tyst och tittade på summan utan att riktigt förstå vad det stod. Hade OCR-numret hamnat i fel fält eller vad sjutton var det frågan om? När jag insåg att det var priset jag får betala för en varm bostad den gångna rekordkalla januarimånaden kunde jag inte hålla mig. Jag brast ut i gapskratt i min ensamhet. Det går ju inte göra något annat när man får en så absurt hög nota för elen.

Så nu blir det ingen ny kabinväska. Antingen får jag resa med plastpåsar, eller så åker jag hem till min snälla mamma och lånar hennes lilla bag på hjul. Hrm... Det är det här som kallas väskbryderi ;)

Kommentarer
Postat av: Mill

Tänkte bara säga det att Samsoniteväskan säkert är värd sina pengar. Jag köpte min kabinväskevän våren 2002 och han följer mig fortfarande troget på mina resor. Många resor har det blivit till Bryssel och Warswawa som du vet och min kompis har också fått känna på solen i Kroatien och Lissabon med flera platser. Åtskilliga är de nya sko-par som han tagit hand om på väg hem till Sverige. Är nästan lite trött på honom nu och skulle också vilja honom i roligare färg men han ger inte upp i första taget. Tur är väl det eftersom vi också fått OCR-numret på elräkningen förfyttat till rutan för vad som ska betalas:).

2010-02-16 @ 21:29:50
Postat av: Bettina

Hej! Fick just mail från Accent (en av många affärer där jag har medlemskort) om att jag får 50 % rabatt på nån Samsonite-väska så om du vill låna mitt kort så är det bara att hojta till!

Kram B

2010-02-18 @ 22:14:49
URL: http://bettinafunderar.blogg.se/
Postat av: Lillan

Hrm... Era kommentarer tar jag som ett tecken. Ett tecken på att jag nog ändå bör satsa på Samsonite-vännen :) Om det nu bara inte var för att jag också måste slanta upp för en bilservice nästa vecka... Enligt uppgift blir den notan högre än elräkningen! Blir ingen kul räkningsmånad det här...

2010-02-19 @ 09:36:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback