Kronprinsessbröllop

Vilken rolig dag på jobbet det blev i går! Jag och min fotografkollega skulle följa två systrar under deras dag i Stockholm när kronprinsessan Victoria skulle gifta sig med sin Daniel som blev prins på kuppen.

Och vilken dag det blev! Tjejerna hade packat rejält med matsäck i form av prinsesstårta, champagne och alla tänkbara gosaker ur det ätbara bröllopssortimentet.
Så det blev picknick i det gröna nedanför slottet, en tur i gamla stan i ett misslyckat försök att komma fram till kyrkan, vi gick runt den fullsatta Kungsträdgården, morsade på Södertäljepoliser på Skeppsbron och sen - av en slump - hamnade vi på första parkett vid kajen nedanför slottet.
Där var det egentligen avspärrat, men precis när vi kom släpptes avspärrningarna för en kort stund. Vi tog oss över och vips så var det avspärrat igen. Och där stod vi. På första parkett och kunde se parader, bröllopsparets kortege och när de sedan återvände till slottet med slupen och klev i land precis vid oss.

Mycket hade jag trott om den här arbetsdagen, men jag trodde verkligen inte att jag skulle få se brudparet "live". Det var trots allt runt en halv miljon människor på plats som ville se och då borde chansen vara mikroskopisk.
Och systrarna vi följde var saliga och kunde inte annat än skratta och upprepa "fantastiskt" när de stod där och kunde se allt så bra.

Japp. Det blev en annorlunda dag på jobbet. Och rolig. Man kan tycka vad man vill om monarki och kungliga bröllop, men det här jobbet var verkligen "once in a lifetime". Presskortet, med det kungliga emblemet, ska jag spara som souvenir. Och bilderna jag lyckades fånga med min lilla amatörkamera :)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Såg att du var med i Expressen ockå ;)

/Svågern

2010-06-20 @ 17:27:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback