Ilsken omtänksamhet

Det är lag på att man måste ha ljusen påslagna på bilen när man rattar runt i Polen. Känns som en självklarhet. Kruxet är bara att inte ens de modernaste polska bilarna slår på ljuset automatiskt, man måste sätta på det manuellt. Därför råkar jag titt som tätt köra mörklagd. Och det är något som inte går spårlöst förbi på de polska vägarna vill jag lova.

De första gångerna som jag mötte bilister som blinkade, tutade och vevade med armarna blev jag både orolig och konfunderad. Än värre var det när fotgängare började veva med armarna och spänna ögonen i mig som om jag hade en påkörd pensionär släpandes under bilen. Nu har jag lärt mig att de här - till synes - ilskna uttrycken är en signal på att jag glömt lyset.

Men i går lärde jag mig ännu en sak. De är inte arga, polackerna, när de viftar, skriker, tutar och blinkar på mig. De är omtänksamma. Japp. Det är tydligen svindyra böter (om än inte på långa vägar lika dyrt som fortkörningsböter hemma i Svedala) om man glömt tända billyktorna. Och polackerna, som tycker att det är pengar som kan användas till viktigare saker, värnar om varandra i den här frågan. Det är därför de uppträder som galna när jag då och då missar att slå på ljuset.

Så nu gör jag som polackerna! Viftar, tutar och skriker när jag ser någon passera utan lyktorna påslagna. Man vill ju vara omtänksam :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback