Från olika planeter

På väg hem i bilen häromdagen berättade sonen att det gått bra på provet i matte, liksom på proven i kemi och fysik. Dessutom blev han godkänd på samhällskunskapsprovet.
- Men samhällskunskap är verkligen skittråkigt. Nu håller vi på med massmedia, muttrade sonen.
Åh, vad glad en gammal murvel-mamma som jag blev av att höra de orden! Äntligen ett ämne som jag kanske kan hjälpa sonen med.
- Vet du om att din tidning är centerpartistisk? undrade sonen sedan innan jag hann säga något.
Nähä? Breaking news liksom...

Jag bara konstaterar att jag och sonen ibland är från olika planeter.

I går när jag kom hem låg ett block med massa konstiga siffror och formler på bordet. Jag fattade nada. Nytt matteprov på G redan? Men nähä då. Visade sig att maken och sonen "hittat på" egna problem som de sedan räknat på och försökt lösa i kategorin derivator och trigonometri. Men hallå! Vad är det???!!! Och vilken frisk människa ROAR sig med sånt helt frivilligt en kväll???
Men när maken sedan berättade att sonen överväger att bli författare så blev jag helt varm i hjärtat. Tänk - min son som författare! Svindlande underbara ljuvliga tanke... Jag bara log så där äckligt mammafånigt - till maken tillade att sonen i såna fall ska skriva en ny mattebok.

Kändes som... att få en rejäl känguruspark i den journalistsura magmunnen som bara kan lindras med Losec. Vilken mardröm! Tänk om sonen gör allvar av saken, tänk om han förverkligar tanken - då kan jag inte ens få skryta om det. Hans egen mor kommer inte ens klara av att läsa hans alster. Plötsligt är det med sorg i hjärtat jag tänker tanken på sonen som författare - matematikboksförfattare. Hur kan en mor och en son komma från så olika planeter? Ibland fattar jag mindre än vanligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback