I dag är vi alla lika

Det måhända att jag känt mig riktigt, riktigt less på politiker, politiska partier och allt däromkring den senaste tiden.
Men i dag är en riktigt bra dag.
Jag gillar valdagen.
Det är den enda dagen då vi alla myndiga svenskar är lika mycket värda. Det spelar liksom ingen roll om du är kvinna eller man, en doldis eller kändis, fattig eller rik och det spelar ingen roll om du är kung eller svensson - för i dag är allas synpunkter lika mycket värda. Håller nu tummarna för att alla som har en rösträtt nyttjar den, det är trots allt en ynnest att få leva i en demokrati.

Ändå är det i år första gången som jag inte gått till valurnorna på själva valdagen. Nä, jag har inte röstskolkat. Men jag var så orolig för att mitt flyg hem skulle bli så försenat att jag försatt min chans att göra min röst hörd, så i fredags morse sprang jag in på biblioteket och förtidsröstade. Kändes lite konstigt att inte vara med i dag när det känns mer på "riktigt". Men det spelar ju egentligen ingen roll, min röst är lika mycket värd som alla andras och det är ändå det som räknas. Nu återstår bara timmar av väntan och starka förhoppningar om att vi inte får in de främlingsfientliga i vår riksdag. Jag har i alla fall gjort vad jag kan för att undvika det - har du?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback