Får det vara lite babka?



Kolla! Visst är kaklådan gudomligt söt? Av en händelse sprang jag rakt på den inne på mataffären i helgen och den slog knockout på mig direkt! Preciiiiiis en sådan här låda för mina hembakade kakor har jag saknat! Okej, det är väl troligare att den kommer att rymma min mormors kakor, men det gör INGENTING för nu har jag världens sötaste kakburk!

Fast man kunde tyvärr inte bara köpa lådan. Innehållet ingick liksom i köpet. Och det vete katten om jag är så sugen på att smaka... Det är en stor otymplig mjuk kaka som doftar mandel och russin (om man sniffar på plastförpackningen som den är insvept i).

Jag misstänker starkt att det är någon form av traditionell polsk påsk-kaka. Varför jag tror det? Enkelt. Lådan stod bland alla andra kakor som formligen skrek ut påsk med sina motiv av harar och ägg. Men helt säker kan man ju inte vara, så i dag har jag i brist på annat, googlat runt på nätet. Jag tror att det kan vara en "babka" som ligger i min fina kaklåda. Om jag förstått det hela rätt (vilket absolut inte är säkert) så är babka en traditionell polsk påsk-kaka.

Kolla så får ni se hur den ser ut!



Hrm... Någon som vet något om kakan som jag inte vet? Tjoa till i sådana fall för jag är uppriktigt nyfiken! Fast jag är inte ett dugg sugen på att smaka om jag ska vara ärlig. Särskilt inte efter att jag tittat på "bäst-före-datumet"... Den här kakan håller sig tydligen i toppform fram till den 28 oktober 2011.
Wohoooo! Då kan vi äta den på sonens 19-årskalas! Han fyller den 16 oktober så då borde det ju funka finfint, eller hur?

Ja ja... Jag tror jag lämnar kakan åt sitt öde här i Polenhemmet när jag flyger hem i veckan. Men kakburken ska varsamt förpackas i resväskan och nåde den bagagekrängare som kastar min väska (okej då, dotterns...) så att burken knölas till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback