Bojkott mot Vingresor

Jag är så förbannad att jag knappt kan prata. Helt ärligt, jag måste lugna ner mig om inte mitt huvud ska explodera.

Men vi kan väl ta det från början.
Vi har nyligen kommit hem från vår Thailandsresa. Det vet de flesta om. Det vi kanske inte berättat är att vi köpte en tjänst som vi inte fick. Jag har nämligen inte tyckt det varit något att tjafsa om eftersom jag tagit för givet att Ving, vår researrangör, skulle rätta till det på ett smidigt sätt i efterhand.

Hur jag nu kunde vara så naiv att jag trodde det....

Vi unnade oss nämligen att boka första klass (eller royal class) till hemresan. För just den tjänsten betalade vi hutlösa 4500 kronor. Jag veeeeeet!!!!! Det är för f-n som en hel charterresa till Mallis kostar! Men vi bestämde oss för att "slå på stort" och unna oss det för den här resan.
Men när vi skulle resa hem hade vårt flygplan fått problem. Så stora problem att en annan flygplanstyp sattes in -utan "royal class". Kabinpersonalen var verkligen fantastisk och beklagade självklart. För vår besvikelse, liksom hos många andra resenärer, var minst sagt stor.
Men vad gör man? Vi hade ju inget val. Tråkigt? Visst. Men shit happends liksom.
Och så blev vi hänvisade att ringa kundtjänst när vi kommit hem för att få pengarna tillbaka.

Och det var efter det som det började...

Eftersom jag till vardags arbetar som journalist tycker jag nog ändå att jag har hyggliga kunskaper om hur man letar rätt på ett telefonnummer. Men att via ving.se hitta numret till kundtjänst var helt omöjligt. Så jag skickade iväg ett mail där jag utlovades svar inom 24 timmar. Vi kan väl säga så här, i dag har det gått 5 dygn och jag har fortfarande inte hört ett ljud från Ving...
Nåja. Jag har ringt också. I flera dagar. Bara för att ständigt bli bortkopplad eftersom "det är så många som ringer just nu". I går kväll lyckades jag ändå få en plats i telefonkön där jag utlovades en väntetid på ca 4 minuter. En halvtimme senare fick jag kontakt, bara för att få veta att jag ringt fel. Fick i alla fall den vägen rätt nummer och uppgift om telefontider.
Så jag ringde dit för en stund sedan. Och ja, jag tror just nu att jag håller på att få en hjärnblödning. På riktigt.

Den gulliga tjejen i telefonen visste precis vad det handlade om och berättade glatt att vi ska kompenseras. MED 500 FUCKING YNKA SPÄNN PER SKALLE!!!!

Hallå?!?!?! Vi betalade 4500 kronor, fick inte det vi betalade för, och får därför tillbaka 1500 kronor. Alltså. Jag är skitusel på matte - men jag tror faktiskt inte jag har fel när jag hävdar att det inte går ihop. Det går inte ihop alls. 3000 spänn är bara borta - för ingenting. Det är f-n mig inte bara förmätet av Ving - det är jävlarigmig rent bedrägeri!!!!!

Jag brukar inte balla ur, men jag blev så arg att jag bara stammade i luren.
Den gulliga tjejen erbjöd mig snabbt en värdecheck på 500 kronor att användas vid en kommande resa. Men jag avböjde. Den värdekupongen behöver hon inte skicka. Vi kommer nämligen aldrig mer resa med Ving, vilket jag också förklarade för henne i telefonen. Aldrig i hela helvetet att jag reser med Ving igen. Och jag kommer råda varenda människa jag känner att inte heller göra det. Jag tänker i alla fall göra allt i min makt för att inte bidra med en enda kund till Vings resor. Det är en sak som är säker.

Det som också grämer mig riktigt jäkla rejält var att jag lovat min chef att göra ett resereportage från den här resan på temat "vuxenhotell". Ni vet, det är ju så i ropet just nu att ta in på hotell som är barnfria. Så jag skulle leverera ett mittuppslag på det temat och är i princip färdig med jobbet.
Men va f-n! På bilderna går det ju inte att undvika att se att just det konceptet jag "testat" (i all hemlighet utan Vings kännedom vill jag understryka) är ett av Vings Sunprimehotell. Och det är något jag ABSOLUT INTE vill bidra med.
Jäkla skit. Så mycket jobb för ingenting.

Och nä. Jag tänker inte ödsla en enda jävla minut till på att bråka med arrangören om den här flygresan. Men jag tänker inte heller ödsla ett enda öre till på att resa med dem. Så är det med den saken.

Så kära vänner och bloggläsare: Känner ni för att resa med Ving, så visst. För all del. Gör det. Själv skulle jag dock hellre rekommendera er att skänka pengarna till typ Läkare utan gränser eller SOS-barnbyar eller barncancerfonden eller vad f-n som helst. Då kastar ni i alla fall inte pengarna i sjön.
Eller så väljer ni helt enkelt en arrangör som ger er det ni beställt och betalat för. Och bara så ni vet, det gör inte Ving.

Kommentarer
Postat av: Bettina

Konsumentombudsmannen nästa!!

Postat av: Anonym

Har du satt din man på fallet? /svågern

2011-12-02 @ 17:26:10
Postat av: Anonym

Eller varför inte ännu bättre skriva som det var i artikel? Svågern igen

2011-12-02 @ 17:32:13
Postat av: Lillan

Jag vet. Jag skulle ha låtit honom löpa amok, men jag tog så för givet att det här inte var ett problem att jag själv åtog mig uppdraget att kontakta Ving.

Big mistake. VERY BIG mistake.

2011-12-02 @ 23:56:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback