Sprakande brasa

De flesta jag känner (som inte är egna-hem-ägare) längtar efter ett eget hus när våren börjar spira och folk pratar yvigt om drömmar om att påta i egen täppa och gå barfota i gräset.

Det där vet jag inte så mycket om. Det som en gång i tiden var gräsmatta utanför vårt parhus är numera bara ett brunaktigt mossöverdrag fullt med maskrosor. Rabatterna ska vi inte tala om, men grannens katter verkar tycka det är en finfin toalett. Lite väl stor kan jag tycka, om ni frågar mig.

Men det var inte det jag skulle komma till. Det var det där med drömmen om ett eget hus och att andra längtar efter det om somrarna.
Jag känner precis tvärtom.

Det finns ingen - säger INGEN - tid på året då jag längtar så kopiöst mycket efter ett eget litet hus som i december månad. Och inte vilket hus som helst. Det ska ju vara ett hus med kakelugn!!!! Och kanske en liten vedspis i köket. Och gärna en glasveranda där fårfällarna breder ut sig över de sköna sittplatserna och underbara ljusstakar glimrar inbjudande i fönstren.
Alltså. Ni kan inte ens i er vildaste fantasi TÄNKA er hur mycket jag längtar efter ett sånt i hus i december varje år. Det är en jädrans tur att folk inte säljer hus till jul och att många mäklare plockar bort hus från internetannonserna över julmånaden. Annars skulle jag faktiskt kunna råka impulsköpa ett hus. På riktigt.

Nåja. Jag får väl drömma vidare.
Och fortsätta sitta framför led-tv:n där dvd:n med den sprakande brasan går varm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback