Ränteskithöjning

Veckans ekonomisnackis: Ränteskithöjningen.

Klart som korvspad att vi just den här månaden måste lägga om ett stort huslån. Sååååå jäkla typiskt!
Mådde smått illa häromdagen när alla experter i både tidningar och på radio bräkte på om hur hemsk räntehöjningen nu blir för alla husägare.

Till slut tog jag mod till mig och kikade in på bankens sida för att se vad räntan landat på.
Mådde illa när jag såg resultatet.
Sen trillade poletten ner. Sprang och hämtade avin med info om lånet som nu löper ut och spanade in vad vi haft för ränta på det fram till nu.
Och vips så blev jag glad igen :)!

Den nya bostadsräntan är INTE I NÄRHETEN av vad vi pyntat ut med under de senaste åren. Faktum är att den nya räntan är rena kapet. Ha! Det hade experterna inte räknat med när de bräkte ut sin mörka domedagsränteprognos. De bara tar för givet att alla lutat sig bakåt mot en rekordlåg rörlig ränta och nu går ett hemskt öde till mötes. Men vi finns ju också! Vi som var så korkade att vi för ett par år sedan band vår ränta på en skithög nivå, och nu istället kan binda om till en betydligt lägre kostnad.

Så nu är jag glad igen.

Fast lite deprimerad blir jag när jag ser hur mitt livs första aktieinvestering utvecklat sig... Jisses. Hur lågt kan en aktie egentligen sjunka???!!!! På en dryg vecka har jag gått med storförlust. Men, men. De kloka har förklarat att jag inte förlorat något förrän jag säljer och det här ska ju bli min pensionsförsäkring. Lika bra att ha is i magen. Har trots allt drygt 20 år på mig innan det är dags att slå mig till ro på sofflocket :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback