Min polska trafikstrategi

Det är en mardröm att köra bil här nere i Polenlandet.
Inte bara för att vägarna - tro det eller ej - är fruktansvärt mycket sämre än vägarna i tokstan, utan också för att folk kör som galningar.
Det dör fler i trafikolyckor här nere under en månad än vad det gör under ett helt år hemma i Sverige. Och det har inte med bilarna att göra. Bilparken är faktiskt förvånansvärt modern. Orsaken till olyckorna måste istället ha med det som sitter bakom ratten att göra.

Jag är i alla fall överlycklig varje gång jag kommit hem helskinnad efter en biltur.
Och den här veckan har av olika skäl bjudit på många bilturer.

Men nu har jag kommit på den perfekta trafikstrategin!
När jag är ute och kör ser jag till att hamna BAKOM en usel bilförare. Helst en sån som har svårt att gasa och som tvekar i korsningar (de är inte svåra att hitta, man letar bara efter motsatsen till dom som gasar som galningar och gör omkörningar som man inte ens ser på youtube). På så vis har jag god tid att skapa mig en uppfattning om vart jag själv ska ta vägen och när bilarna tutar som galningar bakom så är det ju INTE på mig de tutar - utan på idioten framför mig.

Funkar finfint :-)!

Och jag skäms inte ett dugg. Här finns ju ingen som känner mig. Möjligen förknippas bilen med maken. Men det är ju inte mitt problem. Å andra sidan borde de som känner maken ganska omgående förstå att det inte är han som kör, är det något han anammat i den polska kulturen så är det deras sätt att ta sig fram i trafiken...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback