Nyfångad forell

Färsk nyfångad forell, fullspäckad med färska örter, vitlök och lite citron. Och därefter tillagad på grillen.
Mums vad gott det var!

Och nä. Jag stod inte för matlagningen. Har aldrig i mitt liv tillagat färsk nyfångad fisk och jag kunde inte namnet på hälften av allt det gröna som våra polska gäster hade skördat i sina föräldrars trädgårdsland. Ja, bortsett från den nyplockade myntan då. Men att jag kan just mynta beror mer på min förkärlek för mojito än på mina kulinariska färdigheter vid spisen.

Det blev verkligen en underbar middag med polska vänner i går. Och jo, en och annan mojito kanske slank ner också... Egentligen har vi nu bara ett litet dilemma här hemma i Polenhuset. Vår frys är fullproppad med foreller, och trots att jag verkligen försökte se och lära mig tillagningen i går kväll så har jag inte den blekaste aning om vad vi ska göra med all fisk!



Foreller på rad



Grönt tilltugg innan maten. Har inte spritat ärtor sedan jag var barn. Men gott var det.



Innan kocken och de andra gästerna gick hem fick jag tydliga instruktioner kring hur jag ska linda in basilikan i folie och låta den ligga och torka i köksfönstret för framtida matlagning. Likaså myntan som jag senare kan använda till te.
Eeeehh... Okej då. Men det var ju massa annat grönt också. Frågan är vad som är vad...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback