Fokus på kvinnor

I dag är det internationella kvinnodagen.
Och jag är i Polenlandet.
Därför gick jag upp 06.15 i morse och var duschad och klädd inte långt mycket senare.

Precis. Jag tänker INTE göra om fjolårets stora misstag.
Minns ni? Annars kan ni läsa om det här.

Ja. Nu hoppas jag att ni förstår mig rätt. Jag förväntar mig absolut ingen uppvaktning. Absolut inte. Men det gjorde jag ju uppenbarligen inte i fjol heller och jag kan fortfarande känna rodnaden av skam på kinderna när jag tänker på scenariot.

Här hemma tänker vi i alla fall inte fira på något särskilt vis. Oförstående utlänningar som vi är ;)
Eventuellt blir det istället en tur till affären för att storhandla. Vi upptäckte i fjol att det inte var en kotte som var och handlade mat den här dagen. Alla män med självaktning bjuder sin kvinna på middag i dag. Eller nåja. Det kan jag ju inte veta med säkerhet. Men uppenbarligen behöver de i alla fall inte handla mat och restaurangerna är fullbokade.

I Ryssland har de visst tagit kvinnodagen ytterligare ett steg längre. Där är det helgdag i dag. Ledigt helt enkelt.

Själv börjar jag känna mig riktigt internationell.
Jag läser debattartiklar om jämställdhet (helt enligt svensk tradition)
Jag blev gratulerad av maken på morgonkvisten (helt enligt polsk tradition)
Och jag är ledig (precis som i Ryssland)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback