Svenskfest i Polenlandet

Jag är redo.
Grytan puttrar på spisen och bordet är dukat. Borde kanske tagit ett varv med dammsugaren också, men äh! Det får vara.

Vi ska ha lite svenskfest här i Polenhemmet i dag. Eller fest och fest. Men vi har i alla fall lockat hit ett gäng svenskar bosatta i Polen för en liten matbit. Vem vet, vi kanske får bjuda dem på lite svensk melodifestival också.

Eftersom varken jag eller maken är några hejare vid spisen bestämde vi oss för att köra på en enkel fläskfilégryta. Ett problem var dock att det på senare tid varit ruskigt svårt att få tag på fläskfilé i det här landet.
Men det fixade jag :)
Halva min resväska bestod av fläskfilé när jag flög ner i går. För att säkerställa kvalitén hade jag fryst den, sen var den väl inpackad i tidningar och påsar. Faktum är att den inte hade tinat klart när jag tog fram den nu på eftermiddagen. Perfekt! Nu vet jag hur man smugglar känsliga matvaror.

Fast det kan väl knappast kallas smuggling när det gäller ett par fläskfiléer va?
Ändå fick mitt beteende mig omedelbart att tänka på en god vän som smugglade mat på riktigt en gång, och inte vilken mat som helst - utan en hel jädrans julskinka!!! Jag skrattar alltid gott när jag tänker på det. Men jag har full förståelse! Verkligen! Man kan stå ut med mycket som utlandssvensk, men man kan baske mig inte fira jul utan en rejäl julskinka på bordet!

Nähä. Nu ska jag lägga en sista hand vid salladen (folk i allmänhet verkar ju tycka att sånt hör till en måltid).
Och bara för er info: Här strålar solen, gräsmattorna börjar bli riktigt gröna och tranorna har anlänt. Polenlandet visar sig helt enkelt från sin bästa sida - and I love it!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback