Frisör & Vintage

Vilken eftermiddag! Jag är helt uppslukad av nostalgi efter tidernas djupdykning i historien!

Jag vet inte hur ni andra brukar ha det hos frisören, men så här kan man summera mitt besök idag:

Infinner mig på salongen lite före utsatt tid - noterar genast den nya runda skylten på husfasaden. I den här byggnaden ryms nu inte bara min frisörsalong utan även en riktig vintage butik. Och nu menar jag R-I-K-T-I-G.

Min frisör och hans fru har gått "all in" kan man säga. Med en sagolik energi, massor av hjärta och en fantastisk vilja att förverkliga sina drömmar har de skapat något jag är tämligen övertygad om är unikt - och det är på riktigt. Vi pratar alltså splitternya originalprodukter från framförallt 50- och 60-talet. Ja, och några skvättar från 70-80-talet.

Nä. Nu ljög jag. En hel hop små ljuvliga glasflaskor var vackert förpackade i tidningspapper från 1949...

Ja, som ni förstår blev mitt frisörbesök lite annorlunda idag. Så fort jag fått färgen i håret gjorde jag och min frisör en djupdykning i salongens nya avdelning. Jag har bläddrat bland gamla vykort, fingrat på kläder, fnissat åt minnen, sniffat på väskor, velat äta upp samlingen med rakblad som framstod som värsta godisdrömmen för ögat, spanat, skrattat och häpnat över allt som gör det här stället så unikt.

Sen blev jag klippt också, men vi höll nästan på att glömma att det var därför jag var där.

Bilderna som följer är förstås från mitt besök vid världens ände. När det gäller bilden på två män så är det mannen till vänster som klipper mig sedan 31 år tillbaka, slyngeln på vespan har jag inte känt lika länge...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback