Äppelmust

När alla andra ägnade sig åt fredagsmys  igår kväll, roade sig P och jag med att plocka äpplen. Vi fyllde två flyttkartonger. Ändå syns det knappt på trädet...

I morse packade vi in allt i bilen och begav oss till ett äppelmusteri på Ekerö. Visst. Det finns musterier på närmare håll, men på det här stället kan man få musten pastöriserad och i bag-in-box.

Vi åkte tidigt. Och var på plats drygt en timme innan de öppnade. Ändå var vi inte först! Dock god tvåa ;)

Så vi passade på att se oss om lite.
Vilket ställe! Jag vet inte hur jag ska beskriva det riktigt, men som ett ekologiskt kollektiv är nog mest korrekt. Med inslag av hippieliv. Det var magiskt! Som en annan värld långt bort från tidningsdeadlines, möten och datorsurr.

Våra två lådor äpplen gav inte mindre än 13 treliters bag-in-boxar!!! Och så tog vi en 2,5 liters dunk med färskpressad must.

Jag har aldrig druckit någon godare must!!! Fantastiskt!

Och nu har P gjort en egen etikett till lådan också. Åh, vad det är roligt med egen trädgård!!! Fast det är gräsligt mycket äpplen kvar så jag kanske får ångra de orden...


Rosenhills musteri


De hade ett supermysigt cafe också, vilket vi givetvis provade.


Ekologiskt så långt ögat kan skåda.


Krossa, pressa, musta...


Och så pastörisera nästan allt. Det fina med det är att vi kan ha det i matkällaren i minst ett halvår. Den opastöriserade måste nämligen frysas, och vår frys är full...


Fyra av tretton boxar klara!


Och så här blev P:s etikett. Söt va?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback