Gamla spetsar

Vi har letat som tokar efter ett fint hyllpapper till den gamla fina skänken jag fått efter mormor. Dels blir det lättare att hålla rent i skåp och lådor, och dels blir det ljusare i skåpet.

Men hyllpapper (fint) verkar vara på utdöende. De fina jag hittat på nätet har varit självklistrande, och jag vill INTE klistra något på hyllorna.

Till slut var det P som hittade ett smårutigt i ljusblått och vitt. Det var kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men kände att det fick duga.

Idag, när vädret var risigt på morgonen, började vi fixa med hyllorna. Då kom jag ihåg att jag fått med mig gammal spets från mormor! Alltså riktigt gammalt spetsband. Det var väl lite av en skräll när jag (som inte kan något om tråd och tyger och sånt) frågade om jag kunde få spetsen. Någonstans tänkte jag att den nog kunde bli fin någonstans någon gång... Och så blev det! Skåpet blev precis så ljuvligt som jag vill ha det!

Det här rummet kommer bli ljuvligt när det blir klart 💕
Om det regnar imorgon ska jag nog börja plocka in och rumstera om i det som är på väg att bli vår Gotlandskammare.


Mormors skänk med mormors spetsar.


Skänken kommer hemifrån gården på Gotland och är i samma serie som sängen (soffan) som jag och P fick för snart 30 år sedan.


När jag var liten sov jag alltid i den här hos mormor och morfar (det var bolster i den på den tiden och jag kände mig som prinsessan på ärten). Sedan har jag och P haft den som sänggavel i många år. Nu ska vi göra om den till gästsäng.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback