Vulkanutbrott - sååå retro...

Jag skulle flyga ner till maken i Polenlandet imorgon. Skulle. Nu är flighten inställd. På grund av vulkanutbrott! Men hallå? Vad är det här? Finns det inga normala förklaringar till att vartenda nordeuropeiskt land stängt sina luftrum för flygtrafik? Nä, verkar inte så. Det känns lite extra surt eftersom vi så sent som i går kväll bokade - och betalade - biljetten som var ovanligt dyr för att vara lågprisflyg. Och så mindre än ett dygn senare blir det vulkanutbrott... Inte direkt vad jag hade väntat mig.

Men är jag egentligen förvånad? Nä. Faktiskt inte. Det brukar alltid dyka upp något konstigt när Hedlunds ska semestra.

Minns sommaren då regnet öste ner oavbrutet här hemma. Kallt var det också. Vi fick tag på en sista minuten till Rumänien, betalade och var skitlyckliga. Fram till dagen innan avresan då det stort klart att det värsta ovädret i Rumäniens historia slagit rot i dracula-landet. Folk dog i översvämningar och av kyla. I juli månad. Gissa hur glada vi blev på en skala?

Eller när vi skulle till Turkiet, men fick åka till akuten med dottern som var riktigt, riktigt sjuk bara timmar innan flyget skulle lyfta.

När jag och min kollega och vän flydde till Egypten en kylig februari-vecka bokade vi in oss på ett hotell på en liten ort som heter Safaga. Ingen hade någonsin hört talas om platsen. Förrän vi kom dit. Då blev Safaga plötsligt en världsnyhet på grund av en färjekatastrof utan dess like. Tusentals sörjande hysteriska anhöriga vallfärdade till byn och poliserna fick använda vattenkanoner för att lugna folkmassorna. Tja, och där satt vi på hotellet och vågade oss inte så långt utanför.

Skrattade också gott när vi bokade vår första resa till Tunisien och lyckades pricka in vår semester med första veckan på ramadan. Vi åkte bort för att sola, bada, äta och dricka gott - och då kanske inte bara läskeblask. Fem timmar efter vår ankomst till landet stängde man landets alkoholförsäljning. (Okej, inte på hotellet visade det sig, men innan vi fick veta det...)

Sommaren på Rhodos ska vi väl knappt prata om. Värsta skogsbranden i öns historia. Allra värst var det förstås där vi bokat in oss. Dagarna innan vi skulle dit rapporterade svenskarna om evakuering och hur rökmolnet lindade in sig som ett täcke runt sol och himmel och den enda färg som gick att få var av soten. Tack o lov vände vinden, men under veckan kunde vi ligga på stranden och se hur de ryska helikoptrarna vattenbombade i skogen bakom oss.

Var det förresten inte senast jag skulle flyga hem från Polen som mitt plan blev bombhotat?
För att inte tala om min lilla weekendtripp till Göteborg/Ljungskile då tågtrafiken kom att lamslås över hela landet för jag vet inte hur länge.

Listan kan göras längre.... Men just det här tar nog priset. Vulkanutbrott... Det är såååå retro (som min väninna konstaterade när hon hörde att jag inte kommer iväg som planerat). Jag kan bara hålla med. Vulkanutbrott läste man om i grundskolan, känns lite avlägset - fast just i dag väldigt, väldigt verkligt och nära.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Spa weekend i finland, inblåsta på Mykonos, Styrservo krach på öland, sönderfrusen bil i Sunne och om jag inte minns fel så firade vi brölloppsdag på Goggos.......Kram från brädad i Polen

2010-04-16 @ 05:35:12
Postat av: Lillan

Ha ha ha!!! Just det! Visste att listan kunde göras längre! Tänk när vi fick evakueras av färjan utanför Mykonos och jag, gravidtjock, fick klättra på repstege från bildäck ner i en av livbåtarna...

Och spa-resan till spa:t som var stängt... Jisses. Kan sitta här o skratta gott hela dagen åt minnen :)

2010-04-16 @ 10:10:32
Postat av: Anonym

Råttor på hotellet i London tåls väl också att nämnas.

2010-04-16 @ 10:55:18
Postat av: Lillan

Råttorna ja... Stora som katter under sängen! Ryser fortfarande vid minnet!

2010-04-16 @ 12:14:10
Postat av: Mill

Jaa, då har man alltså råkat ut för samma kaos man bara sett på tv förut med folk som står i oändliga köer på flygplatser. Är med i spansk tv nu också förresten :)Tre timmar i kön på Madrids flygplats och sedan visar det sig att det är fullbokat fram till torsdag nästa vecka, just det, nästa vecka.....Det spelar ingen roll om askan flyger bort omdedelbums-det är fullt-nada platser på planen. Jag och kollegan lärde känna en trevlig svensk i samma kö och vi beslutade att hyra en bil och turas om att köra non-stop. Lämna spanska hyrbilen i Sverige nej nej, glöm det sa uthyrarna. Tåg då? Det skulle gå bra på tisdag och sedan skulle vi väl vara framme ungefär samtidigt med inbokat flyg. Ska väl inte klaga egentligen, man får försöka se det från den ljusa sidan - man kunde ju befunnit sig i Sibirien istället! Middagen jag är inbjuden till hos dotter B på söndag blir det nu inget av med, kollegans hustru får äta upp den inköpta hummern ensam. Själva får vi väl försöka sätta tänderna i en stor Serranoskinka ikväll istället!

2010-04-16 @ 16:00:47
Postat av: Anonym

eller när din man blev "rånad" på pengarna och alla kreditkorten i hytten på finlandsbåten, bara sonen blev kvar

2010-04-16 @ 22:10:25
Postat av: Lillan

Rån och rån... Men jo, det var ett förtvivlat samtal hem den gången ;)



Mill: Hur får jag in spansk tv? Vill se dig "live"! Hi hi hi... Nä, skämt åsido. En sak att åka på semester till Spanien, en helt annan att TVINGAS vara där. Hoppas du får fint väder åtminstone (och god serranoskinka). Och som sagt, Sibirien låter som ett sämre alternativ :)

2010-04-16 @ 23:04:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback