Skattgömma



Egentligen skulle jag ha städat ut julen. Men roligare kan man ju ha en ledig söndag så jag åkte till min mormor för att fika istället. Väl där började vi titta i gamla fotoalbum och gamla album med vykort.
Vilken skattgömma!
Vi hade hur roligt som helst när vi satt och läste på vykorten varav de allra flesta var adresserade till min mormors mamma, eller som det stod snirkligt skrivet på adressraden:

Fröken Hildur Johansson
Pusarfve
Fröjel

Jag tror det äldsta vykortet är från 1894, men de flesta från 1900-talets början. Således innan mormors mamma till slut fick giftasplanerna godkända och hon kunde bli fru Hansson.

Vet faktiskt inte vem av oss, jag eller mormor, som tyckte det var roligast att gräva ner sig i vykorts-skatten. Men jag fick i alla fall ett par välbevarade exemplar som jag nu med försiktighet ska rama in till små tavlor. Känns helt fantastiskt att få dessa små historiska historier och det ska bli underbart att få sätta upp dem till åsyn för andra. Tror faktiskt att jag och mormor måste göra fler djupdykningar framöver i hennes gamla arkiv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback