Namnbyte - check!

Då var mitt namnbyte klart.
Eller byte och byte... Jag har ju inte bytt namn, bara plats på namnen så att mitt tilltalsnamn står först istället för som tidigare sist.

Men jag kan inte låta bli att fascineras av logistiken hos myndigheter. Eller bristen på logistik kanske jag ska säga.
För att kunna göra den här namnändringen var jag tvungen att gå upp personligen på Skatteverket och hämta en blankett och kvinnan som hjälpte mig var hur trevlig och tillmötesgående som helst när jag förklarade mitt dilemma (att flygbolagen börjat knorra över att jag reser i mitt tilltalsnamn och inte mitt förstanamn). Det var iiiiinga problem att byta ordningen enligt kvinnan på Skatteverket. Skulle gå att ordna i ett nafs.

Så jag tog hem blanketten, fyllde i den och återvände till Skatteverket för att lämna in den. Min förhoppning var att de skulle ändra medan jag var där. Det kan trots allt inte vara så svårt att flytta ett namn två steg till vänster så här i datorernas tidevarv.
Men nu var det en ny kvinna i luckan, och se så enkelt gick det inte. Jag förklarade att jag behöver nytt pass så det var liksom lite bråttom. Men icke. Det kunde ta en vecka eller två och jag skulle få skriftligt besked hem så fort det var klart.

Ja, och en vecka blev till två som blev till tre och fyra...
I förra veckan fick jag brev från Transportstyrelsen om att förnya körkortet - eftersom jag bytt namn!
Jaha. Så Transportstyrelsen fick minsann besked från Skatteverket, men inte jag...
Men nu fick jag brevet. Härmed är mitt namn Lillan inte bara mitt tilltalsnamn utan även mitt första namn. Jippi! Sen läste jag på nästa rad: Ändringen gäller från den 28 maj.
Fascinerande. Tänk att det tog en månad för brevet från Skatteverket att komma iväg till mig... Måste bero på mitt starka önskemål om att det skulle ske skyndsamt.

Så nu ska jag söka om nytt pass och fixa till nytt körkort. Blir lite logistik från min sida. Har bokat en resa i mitt "gamla" förstanamn och en annan resa i mitt "nya" förstanamn. Alltså behöver jag det gamla passet till en av resorna och ett nytt pass till den andra. Men jag tror jag har klurat ut hur det ska funka rent logistikmässigt. Men så jobbar jag ju inte på Skatteverket heller...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback