Polskt gutamål

Jag sitter och övar lite på min polska. Går väl sådär. Men nu kan jag i alla fall säga "hur mår du" och så har jag lyckats pränta in några fler grönskaksord i min vokabulär.

Det ord man absolut INTE behöver kunna har jag förstås lärt mig sedan länge. Ändå slår det mig att det är ett ord som många polacker använder osedvanligt mycket.

I går gick vi en långpromenad längs floden som löper genom stan. Varje gång vi passerade en parkbänk där det satt polacker och njöt av vårvärmen (17 grader i går!!!!) så uppfattade jag ETT ord. Det fula ordet. Det där onämnbara ordet som de trevliga polackerna förklarat att vi absolut inte behöver lära oss.
Det blev nästan absurt när vi hörde samma "fula" ord varje gång vi passerade grupper med ungdomar, fiskare eller de som slagit sig ner på parkbänkarna. Till slut kunde jag inte låta bli att skratta.
- Hrm... Det är väl möjligen inte mig de kommenterar, eller varför hör vi det "onämnbara" varje gång vi passerar? frågade jag maken.

Nåja. Då får de väl tycka det då i sådana fall ;-)

Själv håller jag mig till ord som lök, paprika, gurka och tomat (sallad kan jag redan som ett rinnande vatten).
Fast jag borde öva mig på siffrorna också.
Det anser tydligen vår språkfröken att maken också bör göra. Därför har hon mailat honom en film med Keno-dragningen. På polska.
Enligt språkfröken är det ett perfekt sätt att lära sig korrekt polskt uttal.

Ursäkta mig. Men låt mig tvivla.
Alla vet ju att Keno uttalas K-E-J-N-O och att det sjungande uttalet av siffror knappast kan gå under benämningen korrekt språkligt uttal.
Om vi ska lära oss siffrorna med hjälp av den här filmen befarar jag att vi i slutändan kommer tala polskt gutamål. Nu hör jag i och för sig till dom som älskar den gotländska dialekten, men jag vet också att det är väldigt många utanför den Ö-världen som inte förstår det riktiga gutamålet (bland andra undertecknad). Och det vore ju för jäkla förargligt om vi nu någon gång lär oss polska, och så fattar de flesta polacker ändå inte vad vi säger bara för att vi lärt oss prata med Kejnodialekt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback