Tillbaka i skolbänken

- Vilken vodka föredrar du?

Man skulle lätt kunna förledas att tro att jag fick frågan i en bar. Men kvinnan på andra sidan bordet var polskafröken (läs: polskalärare).

Japp. I dag har jag haft min första polskalektion. I Polen. Så egentligen borde jag väl inte bli så förvånad över frågan jag fick under lektionen. Som sagt, jag är ju i Polen. Ändå skruvade jag lite besvärat på mig. Jag dricker ju liksom inte vodka och har liksom lyckats smita undan alla de tillfällen då man "måste" svepa vodka av ren artighet. Så jag visste inte riktigt vad jag skulle svara utan skakade bara på huvudet.

Nåja. Det resulterade ändå i att jag fick en sak förklarat för mig. Kvinnor dricker inte Zubrowka. Det vill säga, den enda vodkasort jag lärt mig här nere. Den här vodkan, som är ganska karaktäristisk på grund av sitt grässtrå i flaskan, trodde jag i min enfald var flaggskeppet i den polska vodkavärlden.

Så är det icke förklarade vår polskalärare.
Zubrowka dricks av jägare. Möjligen också av män som gillar att fiska. Och av stora feta män som gillar mat av typen Golonka (kan närmast jämföras med fläsklägg).
Ingen annan dricker frivilligt Zubrowka.
Sen fick jag ett vänligt tips om vilken vodka kvinnor i Polen föredrar.

Jamen då så. Då vet jag det.

I övrigt lärde jag mig namnen på en handfull grönsaker.
När jag lämnade min första polskalektion upptäckte jag dock att endast ett ord fastnat under den timslånga undervisningen. Nämligen ordet för sallad.
Verkligen bra kunskap att ha för mig som inte är något grönsaksfreak...

Försöker samtidigt räkna ut hur lång tid det tar för mig att lära mig det här språket om det tar en timme att lära sig ETT ord. Men jag ger upp, mina matematiska kunskaper sträcker sig inte så långt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback