Como Italien

Vi våndades lite över vilken väg vi skulle välja när vi lämnade Tyskland bakom oss. Det berodde ju lite på vart vi ville ta vägen sen, och det visste vi ju inte.

Så vi valde Schweiz.
Vackra, fantastiska, snordyra Schweiz.

"Vi svänger in i första staden vi kommer till i Italien, där övernattar vi", deklarerade P.

Jag förväntade mig en sömnig liten italiensk byhåla, somnade, och vaknade - i Como!
Ljuvliga Como där vi semestrade för ett par år sedan. Ni vet väl att George Clooney kommer från Como? Annars vet ni det nu :)

Vi fick hotell precis nere vid Comosjön och visste precis vart vi ville bege oss efter att vi checkat in. 
Vi gick rätt över gatan, längs med vattnet och skippade restaurangerna med sin svart- och vitklädda serveringspersonal. Istället gled vi en på den lite oansenliga trattorian med ett fåtal bord, alla med blommiga plastdukar, och ett äldre par (ägarna) som satt och resonerade på varsin stol utanför entrén.

Här tog vi plats och beställde in den godaste proseccon som går att uppbringa. Fråga mig inte vad den heter, för jag har ingen aning. Men det här är en plats på hjorden som jag minns som helt underbar. Och jag mindes rätt. Vi bara njöt. Av värme, skönheten i utsikten, av solnedgången över Comosjön och den iskalla bubblande proseccon.
Fast P höll sig till öl (och lite senare grappa).

Jag har aldrig varit mer nöjd med att Como är den första orten efter Schweiz. 


Kall prosecco i Como.


Solnedgång över Comosjön.


Efter en kvällspromenad genom stan avrundade vi kvällen med varsin espresso och P fick sin efterlängtade grappa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback