Bommade advent

Jaha. Så har man bommat första advent. Inte en adventspryl har jag hunnit få ner från vinden. Börjar med fruktan misstänka varthän den här julen barkar... Men jag vägrar stressa upp mig. Inte nu. Inte redan. Jag kommer ändå hinna få hjärnblödning innan julen är över.
Och vad är väl en första advent... Mörk, regnig och trist. Eller ljus, tindrande, glöggdoftande och alldeles, alldeles underbar...

Nåja. Försent att gräma sig över det nu. Har jag tur hinner jag ikapp innan det andra ljuset ska tändas, även om det just nu känns tveksamt.

Kommentarer
Postat av: Danne

Hej Lillan,

Du vet väl varför man firar jul , det är ju Jesu födelse som vi firar :-). I gamla skrifter finns inget som stöder att Jesus föddes i december utan i gamla källor anges hans födelse till maj och inte i december som vi tror Det finns många bud på vad som skulle kunna vara dagen då Jesus föddes, det äldsta firandet som man idag känner till är från 200-talet i Egypten och då var det den 20 maj som gällde. Andra källor säger 19 eller 20 april, 28 mars samt 6 eller 10 januari... Det råder därför ganska delade meningar kring detta om man ser det i ett historiskt perspektiv! Så Lillan frågan du bör ställa dig är alltså om det spelar någon roll om du missar advent eller Julen? Det är inte så viktigt vilken dag man firar. Gör som jag, jag firar någon annan gång när lusten faller på.

//Svågern

2009-12-01 @ 19:19:51
Postat av: Lillan

Pust. När blev du religionsexpert Danne ;)?

Men du har rätt. Jag får fira när lusten faller på. Eller tiden räcker till...

2009-12-02 @ 00:09:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback