Ny hastighet i all hast?

När jag åkte till jobbet i dag var vägverket (eller någon entreprenör) i full färd med att byta ut hastighetsskyltarna på sträckan fram till motorvägen. De hade hunnit ändra 90-sträckan till 80 och 70-sträckan till 60. Därefter var de i full färd med att montera upp en 60-skylt där det fram till nu varit 90! Jag blev mäkta förvånad och insåg att om jag inte passar mig kommer körkortet att ryka. Det är liksom en sträcka som inbjuder till högre hastighet och det var en drastisk förändring i fartreglementet må jag säga.
När jag nu åkte hem hade de tack och lov satt upp en ny skylt. Sänkningen blev inte mer än tio kilometer i timmen och det bör väl till och med jag kunna vänja mig vid.

Däremot blev jag minst sagt konfunderad när jag såg den nya hastigheten i kommunens enda rondell. Alldeles innan man kör in i rondellen har det varit 50 km/h. Men nu - nu har man ÖKAT till 60! Alltså, hur tänkte man nu?
Det är klart att man ska anpassa farten efter vägförhållandena, men vem sjutton klarar av att bränna igenom rondellen i 60 knyck???
Dum fråga. Klart att det finns en och annan som säkert vill visa att det går och dessutom klarar det, men är det lämpligt? Och om det inte är lämpligt varför höjer man då hastighetsgränsen som är begränsad just till infarterna till rondellen.
Ibland undrar jag vem det är som klurar ut sådant här. Jag har ingen annan förklaring än att det måste vara en körkortslös administratör som aldrig varit ute i verkligheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback