Smygstart på julen

- Så ni ska ha julmys ikväll? frågade dottern med pillemarisk blick när hon tittad ner i min kundkorg där en ny julskiva och en påse lussebullar låg och skvalpade med lördagens middagsingredienser.

Det var i samband med att vi sprang på varandra på Ica Maxi tidigare ikväll, jag och dottern. Ett oväntat, men roligt, möte eftersom jag inte hade räknat med att få se henne på hela helgen. Samtidigt kände jag mig lite skyldig över att jag tänkte äta lussebullar utan hennes sällskap, för är det någon som älskar julen mer än jag så är det dottern. I samma veva som de sista kräftskalen åker i soptunnan brukar hon börja spela julmusik. Ändå nämnde jag inte att jag precis ägnat en ansenlig stund på butikens julavdelning för att titta på stjärnor och fingra på kakeldekor med tomtar. Istället försökte jag bortförklara mina varor med att det var kampanjpris på skivan och att bullar liksom bara är bullar (om än med saffran i).

Men dottern bara log förstående. Redan tidigare i veckan erkände hon att hon själv tjuvstartat julen genom att dricka både julmust och äta lussebullar med motiveringen:
- Julen är så kort så det gäller att börja i tid om man ska hinna njuta av den.
Så sant så sant. Det är ett skäl gott som något till varför jag sitter här och äter lussebullar och lyssnar på julmusik, trots att vi bara är i mitten av november.

Kommentarer
Postat av: Sophie

JAG VISSTE ATT DU SKULLE ÄTA DEM DIREKT!

2009-11-15 @ 08:33:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback