Jag KAN visst!

Det var mycket "måste-göra-nyttiga-saker" som skulle ha blivit gjort den här sommaren. Självklart blev det inte av... Det är såååå mycket roligare att umgås med familj och goda vänner, sola, äta och dricka gott och bara vara. De veckorna vi skulle ha kunnat lagt på ett kol och måla huset fanns helt enkelt inte orken (läs: lusten) och jag och maken konstaterade att vi ändå inte skulle hinna. Inte ens garaget.

- Jag kan måla! förkunnade dottern.
- Nä, det kan du inte, kontrade jag och maken.

Det är det sämsta man kan säga till vår dotter. Att hon inte kan. Redan när dottern var i treårsåldern, med Lotta på Bråkmakargatan som förebild, lärde vi oss att aldrig någonsin säga till dottern att hon inte kan. Ändå råkade vi säga de magiska orden och vips satt vi där på altan och tittade på när dottern mögelsanerade och skurade hela garaget i värsta hemmagjorda skyddsklädseln. När vi i övriga familjen sedan låg och solade på en varm sandstrand i Tunisien så målade hon garaget med ett strålande resultat.

Jomen det är klart att vi visste att hon KAN måla. Det var ju bara det att vi också visste att hon jobbade heltid hela sommaren. Det bekom dock inte dottern som målade på förmiddagarna när hon jobbade em/kväll och på kvällarna när hon jobbade dagpass. Pust. Var får hon orken ifrån???

- Äsch, jag ville mest visa att jag kan. För jag KAN faktiskt, konstaterade dottern med nöjd min när hon var klar.

Jo, vi vet...
Och trots att jag bara borde vara strålande glad över att åtminstone garaget är målat så är jag mest bekymrad. Faktiskt uppriktigt oroad efter att maken och dotterns sambo har förkunnat för dottern att hon faktiskt INTE KAN segla jorden runt i en pytteliten segelbåt utan toalett och med bara 20 000 på fickan. Grabbarna borde faktiskt veta bättre än att säga de magiska orden - särskilt när de måste ha sett hur det tände till i dotterns ögon och hur hon snörpte ihop munnen innan hon väste fram:
- Jag KAN visst! Hur svårt kan det va???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback