Streetrace

När jag svängde ut på E20 nu ikväll för att rulla hemåt efter avslutat helgpass häpnade jag över mängden av bilar i mötande körriktning. Brukar bara vara jag och någon enstaka långtradare ute på vägen när jag rattar hemåt.
Men inte ikväll. Det bara myllrade av bilar.

Då kom jag på det jag glömt bort under sommaren.
De söndagar jag jobbar jour är det ju vanligtvis streetrace i Nykvarn. Fast de brukar vara mitt uppe i tävlingarna när jag åker hem. Men ikväll slutade de uppenbarligen tidigare. Undrar om de blev ivägskrämda av lagens väktare eller om de bara körde sitt race tidigare. Men jisses vad bilar det var, säkert hundratals. Ringlade som två ormar i båda filerna mot Södertälje och Stockholm.

Jo, jo, jag vet att just streetrace är olagligt. Men det är på något vis adrenalinhöjande, finns en tjusning med race och rallyn i alla dess former. Det tycker till och med jag som egentligen inte alls är motor- eller bilintresserad.

För lite drygt ett år sedan fick jag och min fotografkollega förmånen att göra ett lite längre artikeluppslag om det här fenomenet. Jag hade nog lite förutfattade meningar innan, men mycket av det kom på skam när jag fick veta vilken logistik och hur mycket arbete som ligger bakom och vilket genuint och brinnande bilintresse många av de här inom streetracetävlandet har. Det var riktigt roligt att få följa dem på nära håll, fick vid ett tillfälle dessutom en provtur och som synes på bilden som min kollega tog så var jag väl inte helt missnöjd när jag klev ur bilen oskadd...

Fast som den ordningssamma (hrm?) person jag är så önskar jag förstås att det här med streetrace kunde få ske lagligt, främst av just säkerhetsskäl. Vore så fruktansvärt om något allvarligt skulle hända under de här tävlingarna. För utan tvekan lockar det ju storpublik, intresset för racen råder det ju verkligen ingen brist på om man ska tolka kvällens lämmeltåg av bilar från Nykvarn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback