Idol-Olle på framtidståget

Hela familjen har hejat på Olle i Idol under hösten. Faktiskt ända sedan det första programmet när han klev in på audition med gitarren och min 21-åriga dotter skrek rakt ut:
- Men det är ju Olle ju!!!
Visade sig att dottern var klasskompis med Olles lillayster på gymnasiet och mycket väl kände till kompisens äldre bröder.
Där och då lade vi, hela familjen, vår röst på Olle. Förutom att killen har en härlig röst verkar han så.... snäll!

Och uppfatta mig rätt nu.
För mig är snällhet en grovt underskattad egenskap. Snällhet ska inte på något vis förväxlas med mesighet och betyder inte att man aldrig någonsin blir tvärilsk och rasande på andra. Nej, jag skulle istället vilja säga att en snäll människa är en intelligent människa som ofta väljer sina slag. Det är en person som besitter konsten att bjuda på sig själv med värme, känna empati med andra och bär en viss ödmjukhet. Snällheten kan ses i gester, höras på språket och visa sig i bemötandet mot andra människor. Men det är i ögonen på en person som du garanterat kan se om det är en i botten snäll människa.

Och för mig som utomstående betraktare är Olle snällheten personifierad. En uppfattning jag delat med familjen och uppenbarligen en hyggligt stor del av den svenska Idol-publiken som röstat fram honom i tävlingsomgång efter tävlingsomgång.

Men i fredags tog det slut. Olle åkte ur. Och eftersom det var min jobbhelg föll det på min lott att ringa upp honom för en telefonintervju.
När 21-åriga dottern fick kännedom om vad jag gjort utbrast hon spontant:
- Åååååh!!! Jag vill OCKSÅ prata med Olle!

Dottern som hoppade av den tilltänkta journalistkarriären för ett par år sedan till förmån för ett yrkesliv inom tågbranschen befann sig just den här helgen på sin studieort där hon pluggar till tågtrafikledare. Jag kunde därför inte låta bli att kontra med vad hon borde göra för att möjligheten att få ett snack med Idol-trean.
- Du får väl återvända till mediebranschen då, svarade jag.

För ett ögonblick blev det tyst i luren. Sen hade dottern funnit svaret:
- Eller så får Olle bli lokförare.

Tja. Om han nu ändå tvingats av Idol-tåget kanske det kan vara en framtida yrkeskarriär att tänka på. Eller nåja, kanske inte..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback