Absurda transportpriser

Nästa helg ska jag åka och hälsa på min kompis som bor på västkusten. Jag längtar som bara den!!! Vi ses alldeles för sällan sedan hon lämnade stan till förmån för kärleken. Nu ska jag dessutom få mysa med hennes underbart charmige lille son och få se familjens nya hem för första gången. Japp. Som jag sa. Jag längtar :)

Men en sak med det här besöket har fått mig att fundera lite.
Jag ska ta tåget fram och tillbaka till min vän. I går bokade jag biljetten och tågresan kostar tur och retur drygt 1300 kronor. Överkomligt tyckte jag tills jag började söka biljettpris på en helt annan resa...

Om två veckor ska jag och sonen åka ner till maken i Polen. När jag i dag sneglade på vad biljetten för mig kan komma att kosta så visste jag knappt vad jag skulle tro. En tur och retur resa med flyg till Polen får jag betala 198 kronor för. JA! Ni läste rätt! Under 200 spänn för att flyga fram och tillbaka till ett annat land! Men att ta tåget fram och tillbaka till Göteborg/Uddevalla kostar 1300!!! Och vad kostar en bussremsa här hemma? 180 spänn?

Men hallå? Skulle inte tåg vara ett miljövänligare alternativ? Borde man då inte uppmuntra folk att åka tåg genom att sänka priserna? Nu grämer jag mig att jag inte kollade flygpriset till Göteborg. Skulle inte förvåna mig om jag flugit för en struntsumma dit också.

Det går inte tycka något annat än att det råder absurda transportpriser...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du kanske skulle tittat vad det kostade att åka båt?

2010-02-14 @ 01:37:30
Postat av: Sophie

Håller med. Helt sjukt. Och så påstår SJ att det inte finns några andra sätt att gå runt än att ta så absurda priser. Någon nyhet att jag inte gillar SJ?

2010-02-14 @ 22:15:50
URL: http://sophiehedlund.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback