Nämen! Dr Magnus?!

Jag har en särskild liten morgonrutin. Nästan varje vardagsmorgon vid kvart över åtta brukar jag ringa min 86-åriga mormor (ja, förresten hon blir snart 87). Ibland snackar vi skit och skvallrar en lite längre stund, men för det mesta är det ganska korta effektiva samtal där vi mest uppdaterar oss om hur den andre mår och har det. Mormor är världens effektivaste telefonpratare. Jag har fått den bestämda uppfattningen att det är för att hon tycker att telefonsamtal är för dyra för att användas till ren förströelse som struntprat.
Det är därför jag ofta väljer att ringa henne när vi är på utlandstripp. Blir oerhört billigt. Hon vill snabbt veta hur vi mår och vad vi har för väder. Sedan deklarerar hon att hon ska vidarebefordra mina svar till resten av släkten innan hon effektivt avslutar med orden:
- Det här blir dyrt! Ha det så bra och hälsa!

Fast i morse gjorde jag ett kraftigt avsteg från morgonrutinen. När jag hade läst tv-tablån i morgontidningen ville jag bara kasta mig på luren och ringa, men bärgade mig en liten stund. Men när klockan inte var mer än kvart i åtta kunde jag inte hålla mig längre.
- Gissa vem som kommer på tv ikväll? vräkte jag ur mig innan mormor knappt hunnit svara.
- Krister? svarade hon utan att tveka.
(Jag trodde hon kanske menade vikingen Sjögren, men vid närmare eftertanke syftade hon nog till sin gamla granne som hör till ordningsmakten).
- Nä, inte Krister. Gissa igen! Det är en dokumentärserie om kvartersläkare...
Längre hann jag inte förrän mormor kunde svaret.
- Magnus!

Jamen precis! Doktor Magnus. En mycket omtyckt läkare som var vår husläkare för 100 år sen men som under de åren gjorde så starkt intryck att ingen någonsin glömt honom.
Särskilt inte mormor.
Fast jag är inte så mycket sämre jag heller. Han var nämligen en av de allra första personerna jag intervjuade som journalist och jag minns så väl att han berättade att han som barn var fast beslutsam om att bli präst.
- Så man bara behöver jobba på söndagarna, förklarade han med glimten i ögat.
Fast den mannen hade nog platsat som präst också för aldrig har jag mött en läkare som tagit sig sådan tid att verkligen lyssna på sina patienter.

Nu kunde jag själv inte se programmet, men jag får nog höra ett referat av mormor i morgon bitti. Får se om hon kan bärga sig till kvart över åtta, men om Dr Magnus gjorde bra ifrån sig i tv-rutan så kan jag nog vänta mig att mormor gör som jag gjorde i morse. Det vill säga: kastar sig på luren för att berätta nyheten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback