Vårblommor inomhus

Av någon anledning dog plötsligt i princip alla mina växter inomhus. Okej, kanske inte helt oväntat. Har ju hört att de behöver vatten och just den ingrediensen brukar vara en bristvara för blommor i det Hedlundska hemmet. Nåväl. Får väl göra ett nytt försök, tänkte jag och föreslog syrran att vi skulle åka till Plantagen så jag kunde införskaffa lite nya växter.
- Aldrig i livet! Där är ju alla blommor vissna redan när man köper dom. Det är en sak att blommorna dör hemma, men att betala för vissna blommor... Nä, dom får du köpa någonannanstans, deklarerade syrran med myndig stämma.

Hrm. Jag sa inget, men plötsligt lät min lillasyster som en annan kär familjemedlem som har synpunkter på mina inköp... ;)

Grejen var ju bara att jag INTE HITTAT blommor någon annanstans... Men jag höll snällt med syrran och log när jag släppte av henne hemma hos sig. Sen åkte jag raka vägen till Plantagen. Själv. Men hallå! Man måste ju kolla i alla fall!
Och faktum är att jag hittade lite blomster. Inga blommor som varar för evigt, men som ändå kan förgylla hemmet en liten tid framöver. Vilket de faktiskt gör! I köket blommar nu gula små mini påskliljor (narsi-någonting heter de väl egentligen) tulpanerna ståtar på köksbordet, blåsippor (nåja, mini st paula) på hyllan och i vardagsrummet spirar krokus. Hur fint som helst!

Fast dotterns sambo blev minst sagt konfunderad när han såg att jag hade krokus i vardagsrummet.
- Eeeeh... Krokus? Är inte det en utomhusblomma? undrade han med rynkad panna.

Jomen precis! Det är blomman som vittnar om att våren har kommit. Men eftersom jag tycker att den nalkande våren tar lite för god tid på sig så har jag förekommit den genom att plantera dem inomhus - med ett strålande resultat. Nu är det vår i det Hedlundska hemmet!






Kommentarer
Postat av: Maria

Jag vet precis vem jag liknar men jag kan inte hjälpa att jag inte gillar plantagen.... men det blev fint hemma hos dig det måste jag ju medge trots allt

2010-03-20 @ 13:20:48
Postat av: Lillan

Ha ha ha ha!!! Mitt i prick alltså ;) Fast jag kom inte på vem du liknade förrän jag såg mitt eget beteende i backspegeln (alltså: nickar o ler och gör sen som jag vill när jag blivit själv... hi hi)

2010-03-20 @ 17:09:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback