Den gubben gick inte

Redan på långt håll hade jag lagt märke till honom, och jag såg att det var ömsesidigt. Han studerade mig på avstånd, noga och avvaktande. Men jag låtsades som ingenting utan gick bara i min sakta lunk förbi gästerna i restaurangen med sikte på den helt öde ingången till säkerhetskontrollen.

När jag närmade mig den snitslade banan, där det för en gång skull inte var kö utan helt folktomt, såg jag i ögonvrån hur mannen slöt upp vid min sida och började gå i min takt. Som om vi hade sällskap. Sedan, precis innan jag skulle ge mig in i labyrinten av uppspända band sa mannen lågmält (på perfekt engelska):
- Ursäkta mig fröken. Men om inte du har så tungt handbagage, skulle du kunna vara så snäll och hjälpa mig att bära den här?
Och så log han artigt och belevat.
Varpå jag började skratta innan jag ruskade på huvudet åt honom och kort men enkelt svarade:
- Nej.
Men den främmande mannen gav sig inte.
- Bara den här, det är bara min laptop. Snälla? bad han igen.
Jag log fortfarande, men gav honom en blick där jag tyst frågade om han trodde jag var helt dum i huvudet. Sen skakade jag på huvudet och gav mig in i labyrinten.

Ibland undrar jag verkligen hur folk är funtade. Visst. Det är möjligt att hans lilla kabinväska vägde över tio kilo och att hans minidator var vad som räckte för att göra skillnad. Men den propert klädde mannen hade faktiskt två alternativ i sådana fall.
1. Betala extra och checka in väskan.
2. Jag antar att någon del av hans packning bestod av kläder - jamen klä på dig dem då!!! Det har alltid varit min reservplan när jag reser med handbagage och inte vill betala för incheckning. Det må så vara att man kommer bli uttittad om man kommer klädd i dubbel uppsättning av byxor och tröjor. Och det lär garanterat bli en svettig flygning. Men vaddå???!!! Är man för snål för att checka in pga övervikt - ja då får man väl ta det då (tack och lov har jag hittills sluppit den nödlösningen).

Men att försöka få folk att bära ens bagage genom säkerhetskontrollen är ingen bra idé. Verkligen inte. Vad f-n, man har väl sett Bangkok Hilton??!! Okej. Nu kanske vi inte ska jämföra Skavsta och flygplatsen i Bangkok. Men ändå.

Jag gillar det inte. Och händelsen fick mig att oroa mig för att någon dum-snäll idiot skulle hjälpa karln. Men faktum var att jag aldrig såg honom passera säkerhetskontrollen och komma in i avgångshallen under den dryga timme som jag satt där och väntade.

Och helt ärligt. Det kändes riktigt bra att slippa honom i lokalen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback