Vrakspillra

Jag brukar inte skriva om jobb i den här bloggen, och jag ska inte tråka ut er med det nu heller. Men när jag satt här vid datorn som en vrakspillra av mitt forna jag gjorde jag ett snabbt överslag i huvudet. Kan konstatera att jag och min kollega måste ha brutit mot alla arbetstidsregler som finns den här helgen...

Vi hade nämligen en strålande idé, jag och fotografen som haft påskhelgens jour. Vi ville göra något annorlunda på jobbet, något vi aldrig har möjlighet till i vanliga fall. Så vi kläckte en idé som innebar nattjobb på påskaftonen. Självfallet skulle vi istället jobba lite mindre på dagen innan nattskiftet, likaså dagen efter. Såg skitbra ut på pappret.
Men verkligheten ville något helt annat... 
Det blev istället dagjobb lördag, nattjobb lördag till söndag, dag OCH sent kvällsjobb söndag...Så här mellan tummen och pekfingret tror jag att vi jobbat runt 30 timmar lördag och söndag. Och då ska man ändå beakta att en väsentlig del av början på lördagsdygnet inte är medräknat. Nu är jag så slut i huvudet att jag inte riktigt får ihop matematiken. Dygnet har väl bara 24 timmar? 24+24 blir väl typ 48?

Ja ja, skit samma. Vi hade i alla fall ett väldigt roligt och intressant nattskift. Min stackars kollega har dock fortsatt sitt arbetspass i dag och utifrån vad jag kan utläsa av rubriker och nyhetssändningar har han knappast fått det lugnare i dag...

Själv borde jag väl ha legat utslagen på en solstol på gräsmattan i dag. Men icke. Här har man bara skådat solen genom fönstren (ja, inte de på övervåningen för de är noggrannt igenplastade efter hustvätt och inför husmålning).

Efter snabb frukost blev det en biltur till Skavsta tur och retur. Sen in på jobbet. Ja, ja. Jag vet. Jag är ledig. Men jag kände att jag var TVUNGEN (fråga inte). Vidare för en snabb mathandling. Hem och tända grillen och fixa middag så svärdottern skulle hinna få i sig mat. Hann byta ett par ord med dottern som kommit hem för att ligga raklång på solsängen ett par timmar (solsängen var ju ändå ledig eftersom jag inte hade tid). Snabb kalkylering i huvudet gällande påsktrafik och fotbollshuliganer fick mig TACK OCH LOV att ta gamla vägen när vi sedan skjutsade svärdottern till tåget som skulle ta henne till Göteborg. Sedan raka spåret till mormor för kaffetår. Och nu har jag landat hemma.

Nu har jag bara en önskan. Att solen ska skina imorgon också. Jag tycker inte det är för mycket begärt att även jag får två timmar på solsängen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback