En fläkt av patriotism



Kolla in tuben här ovanför. Brukar du flina fånigt när du ser den i disken på Ica eller Coop? Nä. Jag tänkte väl det.
Men när man är utlandssvensk (om än i lite fuskvariant på deltid) så är det plötsligt en helt annan sak.

I går när jag var och handlade mat på Real (den polska motsvarigheten till Ica Maxi eller Coop Forum) så fann jag till min STORA förvåning Kalles randiga i kyldisken. Och inte bara den randiga utan den gula med ägg också!
Då fick jag det där stora fåniga flinet i hela ansiktet. Och i bröstet porlade plötsligt någon konstig patriotism och så ville jag skryta för alla runt omkring, typ:
"Titta! Det här är svenskt! Det står till och med på svenska på tuben! Och vi är inte ens på Ikea!"

Men jag sa förstås ingenting. Främst för att jag fortfarande är ytterst begränsad i mitt polska språkbruk.

Bara en timme senare, när jag rattar bilen genom ett polskt villakvarter, uppstår ett liknande fenomen. Jag möter nämligen en röd SL-buss! Japp. Inte en sån där polsk gul/blå stadsbuss från MZK (tror det uttalas "emska"), nä den här kunde det stått 780 på!
Och då svepte det där fåniga leendet över mitt ansikte igen och jag blev liksom glad inombords!

Okej, senare fick jag veta att de tydligen har SL-röda bussar i Båstad också, och om vi nu bor i en polsk busstillverkningsstad så är det ju inte så konstigt att man ser svenska bussar på vägarna ibland.
MEN ÄNDÅ!!!! Jag blev ändå varm i bröstkorgen.

Visst är det sjukt? Vem f-n blir glad när man ser en SL-buss därhemma??? Ja, det är klart. Om man ska åka med den blir man väl det. Men jag menar när man möter den? Men när det sker här i Polenlandet så är det plötsligt stooort.

För att spä på den här patriot-andan så ska jag nu göra något jag aldrig gjort förut.
Jag ska bege mig till en sportbar där de visar VM-matchen mellan Sverige och Polen i handboll.
Där, bland rökande och krökande sportfanatiker, ska jag och maken och ett tiotal svenskar tillsammans med säkert fem gånger så många polacker bevittna matchen. Självklart håller vi svenskar på Sverige. Jag också.

Synd bara att jag tycker handboll är så förbannat tråkigt att titta på...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Heja Sverige! Vi tar polackerna lätt! /Svågern

2011-01-20 @ 18:21:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback