Hej solen!

Ooops! Vi har visst bokat en vecka till solen. Hoppas vi i alla fall. Egypten är väl hyggligt solsäkert när vi tänker åka. Det är det positiva i kråksången. Baksidan är förstås den överhängande risken för magsjuka. Rent statistiskt (om jag bara lyssnar till vänner och bekanta som varit i pyramidlandet) så är det väl typ 90 procents träffsäkerhet på en magsjukeomgång.

Å andra sidan så har jag faktiskt varit i Egypten en gång, och klarade mig UTAN att bli magsjuk. Trots att jag och min reskompis intog middagar på restauranger där råttorna antingen dansade runt våra fötter under bordet eller klättrade på väggarna och satt på tavelramen och spanade in våra måltider. Om ni frågar mig så var kanske just det inslaget inte det bästa med semestern...

Men för att återgå till magsjukan så fick vi ett par rekorderliga tips av vår resesäljare innan vi begav oss till det främmande landet.
1. Köp med handsprit och sprita händerna, inte bara ofta utan mest hela tiden. Och framförallt så fort man vidrört valutan. Den är tydligen den i särklass största smittspridaren.
2. När du trott att du spritat tillräckligt, sprita händerna igen.

Så förutom att vi vaccinerade oss mot kolera, inte ens borstade tänderna i kranvattnet så spritade vi händerna. PRECIS HELA RESAN. Vi tror att det var vår räddning.

Så nu bunkrar vi upp med handsprit. Och imodium och vätskeersättning för säkerhetsskull. Och torskar vi ändå på någon magbakterie så får vi väl försöka se det från den ljusa sidan. Åtminstone tre av oss i sällskapet skulle inte dö av att bli av med några av våra julkilon...

Hej solen! Snart kommer vi!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback