Backar bandet

Är det något jag är usel på så är det årtal. Jag vet när jag är född (och för all del ungarna och maken också). Men där slutar i princip årtalsminnet.

Egentligen är det skitkonstigt. För på jobbet kan jag säga när vi skrev en artikel, på vilken sida den var publicerad och vem som undertecknat texten. Men frågar någon vilket årtal jag gick ut skolan måste jag ta fram miniräknaren. Hur ufo som helst.

Nåja. Det här ställde ju genast till med en del bekymmer i min jakt på tv-kvittot. Ni vet, det försäkringsbolaget vill ha för att betala ut vår blixthavererade tv.
I vilken hög, i vilket skåp, låda eller rum skulle kvittot kunna tänkas finnas... Hrm...

Min snälla mor hjälpte mig backa bandet.
- När vi var i Tunisien så köpte du ju puffar till ert vardagsrum som ni precis gjort om. Köpte ni inte tv:n i samma veva?

Jaaaa!!!! Så var det ju! Shit va glad jag blev. Tills jag skulle börja klura ut vilket årtal vi var i Tunisien första gången... Nu kan vi snacka tankenötter. Jag fick ta det steg för steg. Vad gjorde vi förra året i resväg? När jag klurat ut det backade jag bandet ett år till. Hur såg vår semester ut då? Och sen! Till slut - efter ytterligare medhjälp av min mor - kom vi fram till att det måste ha varit hösten 2007.

Frågan därefter var förstås. Var finns kvittona från det årtalet. Pust.
Shit va jag grubblade. Till maken kom till undsättning. För hösten 2007 hade vi ännu inte gjort om vårt kök, och i det gamla köket fanns en låda för viktiga papper. I den lådan skulle kvittot kunna finnas. Och nu ska vi se... Jomen visst, i GARAGET!!!! I en flyttlåda bland sju andra som innehåller köksattiraljer sedan köksrenoveringen (borde verkligen skicka de där lådorna på loppis om jag nu inte packat upp dem på så här många år). DÄR hittade jag kvittot!!!!!

Är jag inte bäst så säg???!!!

Kastade mig på luren och ringde tillbaka till försäkringsbolaget. Tror ni de vill ha kvittot nu då? Nähä. Inte det. Däremot info på pappret. Kan jag nu då gå och köpa mig en ny tv? Nähä. Inte det. Jaså ni har problem att värdera den? Kan ta ett par dagar? Siba har inget att jämföra med den här modellen? Men vi har ju köpt den hos KONKURRENTEN!!!! Men va f-n!!!!!

Nu är det ju inte så att jag inte överlever utan tv ett par dagar till. Eller jo, lite kanske det är så. Men vad viktigare är att maken tillfälligt är hemma på tjänsteresa och jag behöver HONOM för inköpet och framförallt installationen. I det här huset är elektroniken så snårigt uppbyggd att man inte bara kan stoppa i en kontakt och tro att det funkar. Det ska ju kopplas ihop med 3711 andra apparater, dosor och högtalare.

Så nu vill jag bara gråta.
Snälla Trygg Hansa, ring snabbt tillbaka. Vi har varit trogna kunder i hela vårt liv (tror jag i alla fall) och hittills aldrig nyttjat hemförsäkringen (vad jag kan minnas).
Jomen okej. Vi kan väl köpa en ny tv ändå. Men om jag nu HAR en försäkring som täcker en del skriker hela min kropp i protest att jag inte ska använda den nu när jag faktiskt behöver.

Så jag ger dem ett par timmar, möjligen ända till i morgon förmiddag. Har jag inte fått svar då så blir det tv-inköp i helgen i alla fall. Strular försäkringen till sig på grund av det så får jag väl helt enkelt överväga att byta bolag i ren protest. När jag tänker efter är det ju faktiskt inte svårare än så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback