Min Magnolia blommar!

Trodde inte mina ögon när jag kom hem i kväll, men efter en närmare granskning insåg jag att jag sett rätt.
Min Magnolia blommar!
Eller... Min Magnolia är på väg att börja blomma.
Fem stoooora blommor är på väg att slå ut. Det är knappt så jag tror att det är sant.

Men titta själva så ser ni de lila/mörkrosa blomknopparna.

Jag kan förstå att ni är lite konfunderade över min oerhörda glädje över ett par blomskott. Jag är ju inte direkt "känd" för att ha gröna fingrar. Än mindre för att få något som växer att överleva (maskrosor undantaget).

Men under ett par somrar har jag beundrat den stora vita Magnolian hos grannen i Polenlandet. Plötsligt blev jag medveten om just den här blomman och upptäckte att även lillasyster har en förtjusande variant i sin trädgård. Där någonstans började jag drömma om en egen Magnolia, och tro det eller ej - jag började LÄSA PÅ vad som krävs för att klara denna buske (eller om man har en uppstammad) på våra breddgrader.

Klart jag blev skitglad när jag fick en Magnoliabuske i present av pappa förra året. Svärsonen fick gräva ett hål (han grävde så fort o djupt så jag började bli orolig för att få kinesiskt besök) och sen fick barnen stränga order om att vattna den dagligen - hela sommaren. Själv var jag ju inte hemma så mycket.

När allt annat nu grönskar så fint har jag nöjt sett hur bladknopparna kommit. Att få blommor så här första året hade jag dock inte räknat med. Och när min pappa var här förra veckan konstaterade han också (gammal trädgårdsräv som han är) att några blommor lär jag inte få i år.

Men nu är de ju där!!!! FEM STORA BLOMKNOPPAR!!! Oj, vad jag är glad!

Åsså kan jag inte låta bli o fnissa åt vårt plommonträd. Vet inte om det var dottern eller sonen som sa det, men en av dem tittade förundrat på vårt träd och konstaterade sedan:
- Det växer russin på plommonträdet. Bara så du vet.

Jamen typ va? Eller så är det fru Hedlund som inte orkat plocka ner fjolårsfrukten kanske....


Russinträd...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback