Inte en julpryl i sikte

När jag för snart två veckor sedan sprang runt i butiker hemma i Sverige så blev jag helt överrumplad av alla tomtar, julkulor och glitter som redan kommit fram. Första halvan av oktober är onekligen liiiiite tidigt för att dra igång julkommersen. Det tycker till och med en julnörd som jag...

De senaste dagarna har jag besökt ett antal butiker här nere i Polenlandet, och faktum är att det inte finns en julpryttel så långt ögat kan nå. Inte ens en pytteliten tomte - ingenting.

Då mindes jag plötsligt!
I fjol, dagen före första advent, var vi ett ganska stort sällskap som begav oss in till Gdansk. Sent den eftermiddagen bestämde vi oss för att gå och titta på julskyltningen och blev både snopna och besvikna när det inte fanns något att titta på!!!
Några av oss mer rutinerade Polenresenärer förstod inte riktigt, för om våra minnen inte svek oss så brukar julpyntandet i Polen inte direkt vara osynligt...

Senare samma kväll insåg vi dock någonting.
När mörkret lagt sig, folk försvunnit från gator och torg, då började jobbet. Med att julpynta den gamla hansastaden. Så allt skulle tindra och glittra på söndagen - den första advent.

Snacka om att hålla på traditioner! Inte en jädrans minut för tidigt drog de i gång julkommersen.
Ska bli spännande att se om de klarar av att stå emot omvärldens tryck ytterligare ett år och invänta första advent som startskott för julen. I såna fall ska de ha en stor eloge, polackerna, som inte tjuvstartar julen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback