Underbart initiativ

Någonstans i decembermörkret, strax innan jul, tog jag det svåra beslutet att avskaffa granen. Alltså den riktiga granen och ersätta den med en plastgran.

Det gjorde ont i hela själen, beslutet stred mot allt jag tror genererar i en riktig jul.
Men om det nu bara skulle vara jag själv som skulle få njuta och beskåda detta barrande träd (jo, för våra granar barrar aaaaalltid - oavsett vilka knep jag använder) så kändes det liksom lite meningslöst. Framförallt mådde jag smått illa vid tanken på att jag ensam skulle åka och välja och köpa en gran, själv transportera hem den, klä den, sköta om den - och värst av allt - förpassa den till granhimlen EFTER jul.

Därför beslutade jag mig för att skaffa en plastgran.

Ett beslut som jag tack och lov tvingades ompröva.
För en dag när jag kom hem låg en lapp i lådan.
Ett innebandylag för pojkar på orten lovade åka runt och hämta granarna mot en 50-lapp när tjugondag Knut var över.

Vilket underbart initiativ!

Jag blev såååå glad!

Vilket omedelbart resulterade i att jag kastade mig i bilen och åkte och köpte mig en riktig gran. En kungsgran. Och vips så var julen räddad.

Och i lördags åkte pojklaget runt med sina föräldrar och samlade granar. Vilken fantastisk idé. Jag hoppas verkligen att det var många fler än jag som nappade på idén så att de återupprepar den nästa år. Det var värt varenda krona att slippa den strippande granen.
Och nu mina vänner, nu är fina julen slut slut slut...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback