Jag hittar inte logiken...

Först lite bakgrundsfakta.
Medan andra normala äkta par delar hobbies som typ pyssla i trädgården, snickra på huset, matlagning, träning, kulturella aktiviteter och bla bla bla så har jag och maken en liiiiite annorlunda fritidssysselsättning vi gärna ägnar oss åt.
Vi åker gärna till nya köpcentrum. Alltså nya för oss. Inte helt sällan en bra bit hemifrån. Vi gillar själva bilresan då vi njuter av musik och diskuterar allt mellan himmel och jord, världsliga saker och... mindre världsliga saker. Och så fikar vi alltid direkt när vi kommer fram till vårt mål. Och ibland shoppar vi, men inte nödvändigtvis. Och shoppar vi ändå så handlar maken prylar. Helst konstiga sådana. Men det är liksom resan som är själva målet och så är det förstås alltid kul när vi hittar små pärlor (läs: shoppingcentrum) som vi inte visste fanns.
 
Så i dag, som var en dag vikt för att röja i vårt hem, kom maken med det mycket trevligare förslaget att vi skulle dra iväg. Till nåt köpcentrum. Inget svårt val. Tänk er själva. Rensa klädkammare och hallgarderob eller en tur till ett shoppingmecka... Hrm... Nä. Inte svårt val. Två minuter efter att jag godtagit förslaget pep det till i min mobil (jag var i köket, maken i vardagsrummet).
 
Maken: Jag har skickat en app till dig!
Jag: Okej...???
Maken: Täby centrum! Där har vi aldrig varit! Dit kan vi väl åka?
Jag: Okej!
 
Men när vi satt oss i bilen kom jag på ett alternativt utflyktsmål.
 
Jag: Eller ska vi åka till Vingåk...
Maken: NEEEJ! Nu har vi BESTÄMT Täby centrum!
Jag: Men jag menade inte Vingåker, jag menade det där Lager-vad-det-nu-heter i...
Maken: FLEN?!?!?!
Jag: Ja!
Maken: NEEEJ!!! Nu har vi BESTÄMT Täby centrum!
Jag: Okej.
 
Och när vi kom fram till Täby centrum förstod jag varför när makens ögon började glittra när vi kommit in i själva shoppingcentret.
Maken: Titta! Här finns den största iPhone butiken i hela Stockholm! Eller i hela Sverige! Alltså den största i hela NORDEN!!! Kan vi gå in där?
 
Jahapp. Det var alltså det som fick Täby att bräcka Flen.
Men jag klagar inte. Det var ett trevligt centrum. Inte kanon. Men schysst ändå.
 
Men nu undrar ni förstås var jag funnit det helt ologiska. Jo, med tanke på vårt lilla "fritidsintresse" så får jag inte ihop det med den diskussion vi hade i går - jag och maken.
 
Jag: Men ska vi åka till New York då?
Maken: (med lite gnällig röst) Men vad ska vi GÖRA där?
Jag: Titta förstås! Äta gott. Dricka gott. Uppleva New York. Allt liksom.
Maken: (fortfarande lite gnällig röst) Men ska jag slösa semesterdagar på det?!?!?
Jag: Jamen du sa ju att DU ville uppleva New York med mig när jag sa att jag skulle åka dit med tjejerna! Nu blev det ju ingen resa med dom och då FÅR du ju uppleva det med mig i alla fall.
Maken: Men jag vet inte om jag vill. Vad ska vi GÖRA där????
Jag: Men det finns JÄTTESTORA shoppingcentrum! JÄTTESTORA! Såna som tar flera dagar att gå igenom!
 
Maken stirrar på mig med chockad, och lätt skräckslagen, uppsyn innan han flämtande säger:
- Ja, DET lät ju ROLIGT! (fast han säger det med ett tonläge som får mig att förstå att jag lika gärna kan skicka honom på ett tiodagars zumba-träningsläger i Ryssland där alla deltagare tvingas leva på råkost och är förbjudna att förtära alkohol)
 
Hänger ni med?
Jag gör det inte.
Vi gillar verkligen köpcentrum.
Maken vill se New York med mig (har han sagt).
Jag erbjuder honom New York OCH köpcentrum.
Och han kvider vid bara tanken.
MEN! Han studsar jämnfota utanför iPhone-butiken i Täby.
 
Hallå! Någon rutinerad New York resenär som kan tipsa på outstanding prylbutiker i New York??? Snälla! Alla tips välkomnas varmt! För jag har bestämt att vi SKA dit, men det är ju roligare att åka om maken faktiskt vill det också...
 
P.S. I dag blev "skörden" av vår utflykt ett tillbehör till iPad som registrerar hur man sover och som ska väcka en när det är som mest behagligt. En helt livsnödvändig pryl har jag förstått...
 
 

Kommentarer
Postat av: Bettina

Stora Apple store på Fifth Avenue borde väl räcka för att få med honom...? Två bra restauranger: http://cucinadipesce.com/ och en som heter Rice. Rice i Noho har tydligen stängt men den i Brooklyn finns kvar! Lycka till med övertalningen! ;)

Svar: Tusen tack för tips vännen :-)
Lillan

Postat av: Jessica

Lager i Flen har btw typ det bästa fikat någonsin, jag och Jocke brukar åka dit typ bara för att fika. Haha :)

2012-11-06 @ 07:41:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback