Morgonstund

Får man önska sig något så här i mellandagarna? Då skulle en frisk kropp och själ sitta fint...

Har jag berättat att det inte var influensa som slog ut mig till jul? Jisses. Jag måste verkligen sluta ställa mina egna diagnoser... Men för en gång skull är jag glad över att jag blir så stressad av att träffa läkare att jag drar dåliga skämt för att lätta upp stämningen... Det räddade mig den här gången.

På min sjunde sjukdag ringde jag ju sjukvårdsupplysningen och försökte få en tid på närakuten. Fast först förklarade jag att jag hade influensa. Då fick jag ingen tid.

Dan efter ringde jag vårdcentralen och berättade att jag nog drabbats av influensa. På sköterskan lät det som hon inte höll med mig. Hostan var visst i princip obligatorisk och det hade jag ingen. Å andra sidan hade hon ingen läkartid.

Och sen blev det kris på jobbet, dan innan julafton, så jag ragglade dit. Men ringde läkare igen - och fick en tid.
Alltså. Jag vet inte vad som händer med mig när jag träffar läkare. Men jag blir stressad. Drar dåliga historier. Försöker lätta upp stämningen liksom.

Tack o lov.

För när doktorn drog slutsatsen att det rörde sig om influensa (vilket jag då redan berättat ett par gånger för honom) så konstaterade jag att jag annars är ganska dålig på diagnoser, att senast jag ställde diagnosen influensa så var det allmän blodförgiftning.

Doktorn tittade konstigt på mig.
Så då berättade jag lite kort om den där gången för ett par år sen när jag tydligen hade fått en tyst urinvägsinfektion, som gick upp i njurarna och blev njurbäckeninflammation som i sin tur blev blodförgiftning.

Då lyfte doktorn på ett ögonbryn och ett test senare stod det klart att mina nio dagar med galen feber inte var influensa. Det var en tyst urinvägsinfektion. Tack och lov hade den inte gått upp i njurarna.

Så jag ska hålla klaffen i fortsättningen. Sluta ställa mina egna diagnoser. Så när jag vaknade på juldagsmorgonen med skrällhosta, halsont och utan röst så sa jag inte att det är influensa. Det ända jag sagt är att det inte borde vara halsfluss, eftersom jag äter penicillin.

Men jag måste tillstå att det här är ett synnerligen dåligt sätt att bränna sina lediga juldagar på. Att ligga insvept i en filt är mysigt en dag eller två. Men nu vill jag faktiskt bli frisk. Kunna ta en promenad, kunna prata och få skratta utan att det känns som att bröstkorgen ska rivas sönder...
Men jag tror inte det är influensa, mer liksom... Ja, inte sjutton vet jag.

Jag vet bara att jag mår som bäst när jag får mitt varma morgonkaffe som lindrar underbart i strupen.

Ni vet, morgonstund...

God fortsättning på er!






Kommentarer
Postat av: Marguerite

Ni verkar ju ha haft en underbar Jul i alla fall!
Så fina bilder med härlig Julstämning, roligt att du kunde och orkade vara med...

Morgonstund har guld i mund och den första klunken kaffe på morgonen är alldeles fantastisk,
tycker jag med!

Krya på dig nu!!!
Kram!!!

2014-12-27 @ 09:56:10
URL: http://hilleborg-marguerite.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback